Trafikregler för fotgängare

Eftersom jag varje dag cyklar till skolan har jag markt hur ofta folk inte vet vad skyltarna placerade i anslutning till cykel/gångvägen betyder. Eller struntar människor bara i att lyda dem? Den skylt jag främst tänker på i detta fall är:

image79


Hur mycket tydligare kan en skylt bli? Igår höll jag faktiskt på att cykla omkull på grund av att en man gick på fel ställe. Ni som inte förstått problemet än så kan jag förklara. Där jag cyklar är vägen delad i en sida för fotgängare och en sida för cyklister. Skylten ovan visar då på vilken sida man ska befinna sig. För att göra det ytterligare lättförståeligt för folk så finns det även en heldragen linje mitt i banan. Ändå så går folk på båda sidorna vilket innebär att jag måste köra slalom mellan alla människor. Ibland kan det bli trångt och häromdagen var det dessutom halt vilket då gjorde som jag nämnde tidgare att jag nästan cyklade omkull och mitt hjärta slog ett extra slag av den föreliggande katastrofen. Är det bara jag som ser detta som ett probelm? Varför är det så att folk struntar i skyltar så fort de inte sitter i en bil? De är ju inte lika benägna att köra i bussfilen när de är ute i bilen..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0